Trading Competition PCF & DifBroker
L’Associació Pompeu Consulting Finance, amb la col·laboració de l’empresa DifBroker (aquí), organitza durant tres setmanes una competició de trading. S’iniciarà el dimecres 3 de maig, amb la xerrada que oferirà un broker de l’empresa patrocinadora, a les 11h del matí a l’aula 40.244, on s’explicaran els detalls, i finalitzarà el divendres 26 de maig.
Dirigida a tota la comunitat UPF, no necessàriament estudiants de graus en Economia, ADE o similars, et dóna les eines per conèixer com funcionen els mercats sense arriscar capital real. En concret, els participants tindran un capital inicial (fictici) de 100.000€ en un compte DEMO al que hi tindran ple accès per poder-hi invertir des d’allà. Durant les setmanes de competició, i organitzant-se de la manera que més els hi convingui, els participants podran invertir en diversos mercats borsàtils a nivell internacional, tant en accions, altres opcions financeres com ara puts, calls, (aquí) forwards o futures (aquí), o fons d’inversió cotitzats (aquí). L’objectiu serà maximitzar el capital inicial.
A més de la conferència inicial, durant la competició (per tal de donar consells més a curt termini als participants,) es realitzarà una nova xerrada amb un expert en la matèria. El ponent, l’hora i localització definitiva estan per confirmar. Finalment, el dia 31 de maig, hi haurà un esdeveniment de clausura de l’activitat, amb invitats especials i un aperitiu per a tots els participants.
Els tres primers classificats tindran premis de 150€, 50€ i 20€ respectivament, i a més el guanyador tindrà també l’opció de realitzar unes pràctiques a l’empresa DifBroker a Madrid, una bona oportunitat per agafar experiència dintre del món de les finances.
La inscripció és gratuïta i es podrà fer efectiva fins el dia 4 de maig. Pels interessats, només es demana enviar un correu electrònic a finance@pompeuconsulting.com amb el vostre nom, curs i número de telèfon.
Pàgina de Facebook (PCF) (aquí)
Lliçó d’Economia del Curs acadèmic 2016/17
La Lliçó d’Economia de la Universitat Pompeu Fabra del curs 2016-2017 va tenir lloc el passat dimecres 28 de setembre, amb la presència del professor del MIT Sloan School of Management, Robert Gibbons (aquí). Expert en economia de les organitzacions, entén que gran part de l’activitat econòmica, social i política és realitzada mitjançant aquestes, i és per això que cal un estudi rigorós de com aquests agents econòmics col·laboren entre ells per aconseguir un major benestar conjunt.
La conferència, clarament adaptada pels estudiants de Doctorat –degut a les nombroses referències a llibres, fonts i Papers que poden ser útils en la matèria- versava sobre certs aspectes compresos entre el món empresarial i econòmic. En relació a aquest terreny, i d’acord amb el professor Gibbons ‘els mercats s’enfronten als problemes senzills mentre que les organitzacions ho fan amb els més complexos’. Allò que l’ha portat a especialitzar-se en aquesta àrea ha estat la idea de com fer que un grup de persones col·laborin millor per tal que la societat en surti beneficiada, i de quina manera hauria de canviar la concepció actual de l’economia perquè s’entengués millor com funcionen aquestes organitzacions. Des de la seva perspectiva, cal deixar de concebre les empreses com si fossin individus, alhora que cal dubtar dels mercats o els equilibris eficients com a l’única opció perfecta en tots els casos.
Seguint la definició donada per Arrow (1974), ‘les organitzacions són mitjans per aconseguir els beneficis de l’acció col·lectiva en aquells casos on el sistema de preus falli’, a la vegada que ‘totes les organitzacions comparteixen la necessitat de l’acció col·lectiva de col·locació de recursos a través de mètodes no-de-mercat’. A més, com es pot veure tot seguit, entre organitzacions i dintre les mateixes, hi ha tot un conjunt de figures, tècniques i mecanismes que hi tenen cabuda, algunes de les quals entren dintre el món de l’Economia de les Organitzacions, mentre que d’altres només hi guarden relació.
Font: Robert Gibbons, Organizational Economics: Building a Field?, Lliçó Economia (2016)
De vegades és complicat establir els límits de què és una organització. En qualsevol cas, alguns experts entenen que també se les pot anomenar ‘institucions’. A més, el que sí està clar és que aquestes guarden molta relació amb el món del Management, en sectors com ara Finances, Comptabilitat, Estratègia, Màrqueting o Operacions. També estan connectades amb la psicologia social, l’economia política i la sociologia econòmica.
Quan s’observa específicament el funcionament entre organitzacions, per una banda, i dintre organitzacions, per l’altra, s’han de tenir en compte diferents aspectes. El professor Gibbons, més centrat en la segona categoria, posava sobre la taula la qüestió de per què les organitzacions semblen menys racionals que els individus: d’acord amb Cyert i March (1963), ‘l’empresa és una coalició amb un conjunt d’objectius no-compartits per tothom, motiu pel qual no podem assumir que el director ha de tractar l’organització com un instrument simple, […] sinó preveure i intentar manipular-la’.
Font: Flickr
Per altra banda, és també rellevant entendre la importància de la Cultura en el món de les organitzacions. Les principals vies per les quals la Cultura s’infiltra dintre aquestes és influenciant des de l’exterior (la societat) o des de dintre, a través del rol dels líders de l’organització, responsables d’establir l’equilibri final.
Així doncs, caldrà veure en un futur si realment s’està creant una economia de les organitzacions. En qualsevol cas, queda clar que aquestes solucionen problemes complexos dintre la societat i que són també creadores de valor de mercat, de la mateixa manera com també ho fan els mercats en sí mateixos.
Per veure les diapositives de la conferència, visita: llico-deconomia-upf
The GPD paradox and the Agrowth strategy
Post-Crash UPF organitzava el passat dimecres 25 de maig una xerrada a la Universitat Pompeu Fabra sota el nom de ‘The GDP paradox and the Agrowth strategy’, en relació amb el paper del GDP (sigles en anglès del terme Producte Interior Brut, PIB) com a indicador econòmic de referència, així com algunes de les mancances i crítiques que se’n fan.
L’activitat va ser dirigida, en anglès, pel professor Jeroen Van Den Bergh, professor ICREA a l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambiental a la UAB. Ha obtingut un Màster en Econometrics and Operations Research i un PhD en Economics a la VU University Amsterdam. També ha publicat fins a 16 llibres i més de 170 articles. A més, ha rebut varis premis, com ara el Royal Shell Prize 2002 o el Premi Sant Jordi de Medi Ambient 2011. Ha centrat gran part de la seva investigació en l’estudi de l’economia en relació amb les ciències medi ambientals i la innovació. Ha estat involucrat en projectes relacionats en la transició de l’economia actual a una basada en baixes emissions de carbó[1].
En el seu plantejament, el professor posava sobre la taula tres qüestions bàsiques respecte al creixement. En primer lloc, és desitjable? Després, és factible? Finalment, és controlable? De les possibles respostes a aquestes preguntes en sortien vuit combinacions possibles.
Per altra banda, resumia els corrents d’opinió respecte a les preguntes anteriors en cinc de principals: l’immaterialisme (el creixement sense fi és socialment indesitjable), el pessimisme (el creixement continu és impossible), l’escepticisme (el creixement i la degradació medi ambiental són inevitables), els tecnòcrates (el creixement i la protecció medi ambiental poden ser harmonitzats) i els optimistes (el creixement és necessari per a la protecció del medi ambient).
Després de tractar, entre altres aspectes, els dubtes sobre la futura eficiència de l’Acord de París obtingut el passat mes de desembre, es van analitzar les principals formes de creixement: el creixement a qualsevol cost, el green growth, el decreixement, i l’agrowth. Aquesta última, de la qual el professor n’és no només partidari sinó promotor, és crítica amb la vella distinció entre pro/anti-creixement, la qual seria modificada per agnostic, neutral, indifferent re GDP growth. Amb això, s’evita la decepció, la implementació de polítiques socials i medi ambientals és més senzilla, i no s’exclou el green growth, sempre que aquest sigui factible i desitjable.
Per conèixer en més detall la presentació, cliqueu aquí: Lecture-UPF-GDP-Paradox-and-Agrowth-Strategy-J-van-den-Bergh
[1] https://www.icrea.cat/Web/ScientificStaff/Jeroen-van-den-Bergh-424
Sharing UPF – Sharing Academy
La plataforma virtual Sharing Academy està present a moltes de les universitats de l’Estat Espanyol. En general, s’ocupa de permetre que estudiants obtinguin ingressos econòmics a partir d’impartir classes particulars sobre matèries que han cursat prèviament; per altra banda, també permet trobar fàcilment una petita ajuda per a la preparació dels exàmens a aquells qui ho desitgin, entre d’altres coses.
El proper dimecres, 15 de juny, a les 16:00h i al Parc de Carles I, hi tindrà lloc la propera de les activitats organitzades pel grup en qüestió. Consistirà en una trobada a l’aire lliure, on tots els estudiants de la Universitat Pompeu Fabra hi estan invitats a participar. La idea és carregar-se d’idees i propostes que t’ajudin a preparar millor els exàmens. Conèixer altres estudiants de les assignatures de les que t’avalues, així com proposar-te com a professor particular d’altres matèries, si així o desitges. Una ràpida presa de contacte que pot ser beneficiosa per a les dues parts. A més, es posen a disposició dels assistents diferents premis, com ara classes gratuïtes o 30 minuts gratuïts per utilitzar motos d’eCooltra.
Pots trobar més detalls sobre l’activitat a l’esdeveniment de Facebook que trobaràs aquí. Per altra banda, et pots registrar a l’activitat a través de la seva pàgina web. Finalment, per seguir l’última hora i mantenir-se informat de noves activitats, pots seguir la seva pàgina de Facebook.
Coneixem… 2KnowBarcelona
2KnowBarcelona és una comunitat d’estudiants que comparteixen l’interès per temes relacionats amb l’economia social i col·laborativa, l’emprenedoria i la innovació d’impacte social, i en general tots aquells temes que tenen un punt de vista més “horitzontal” i sostenible sobre l’economia i la societat.
Existeix un enorme ecosistema de projectes i iniciatives socials, ONG’s, empreses socials, B-corp,… que treballen molt intensament i amb idees molt innovadores per a poder aportar una solució als problemes que s’enfronta la societat actual. Lamentablement, aquest món “social” amb prou feines té presència a les aules i la majoria dels estudiants desconeix la seva existència i els seus objectius. Per això, 2KnowBarcelona va néixer al maig del curs passat amb la idea de connectar tota aquesta xarxa de projectes i empreses amb la universitat i, sobretot, els seus estudiants.
Com a associació universitària, tenim dos objectius. D’una banda, mostrar als estudiants l’existència de nous models socials, iniciatives i formes sostenibles de fer negoci, innovar i ajudar, totes elles diferents de les apreses a les classes. D’altra banda, ajudar a totes les organitzacions socials, oferint-los-hi un major contacte i influència a la universitat i als estudiants que els pot beneficiar de moltes maneres: promocionant els seus projectes innovadors en l’esfera social, contractant estudiants, ajudant en la conscienciació dels problemes socials que estan intentant solucionar,…
A fi de realitzar aquests objectius, realitzem i participem en diferents activitats, esdeveniments i projectes, sempre enfocats al tractament d’assumptes relacionats amb l’emprenedoria social i l’economia col·laborativa, comptant amb la presència d’estudiants, experts i organitzacions.
– Conferències: com per exemple la conferència de Cristóbal Colón, President de La Fageda que estem organitzant pel maig vinent.
– 2know La Canya: trobades i seminaris informals amb professors, experts, emprenedors per a compartir les seves experiències i coneixements amb el rest de nosaltres sobre un tema social.
– Concursos de màrqueting.
– Crear una borsa de treball i voluntariat per a joves universitaris.
– Assistència i participació en esdeveniments organitzats per altres organitzacions amb les quals col·laborem.
La idea al final és mostrar que hi ha altres incentius intrínsecs a l’hora de treballar, emprendre i innovar que van més enllà dels merament econòmics, els quals no s’han de veure com incompatibles. Demostrar que fer negoci de forma exitosa i tenir un impacte social, econòmic i mediambiental positiu en la societat no només no és incompatible sinó que és possible i necessari. Hem d’adonar-nos que tenim una capacitat molt més gran del que pensem per millorar la vida d’aquelles persones que ho necessiten. Al cap i a la fi, el nostre objectiu és, directament o indirectament, aportar el nostre gra de sorra per millorar la societat.
Donem la benvinguda a tots els que vulguin participar i/o col·laborar amb nosaltres tant de forma activa (formant part de l’equip d’organització), com de forma “menys-activa” (assistint als esdeveniments i seguint-nos a Facebook).
*La imatge superior correspon a “2KnowBarcelona amb el Premi Nobel de la Pau, Muhammad Yunus, al Social Business City de Barcelona”
¡Segueix-nos a la nostra pàgina de Facebook (enllaç) i uneix-te a 2KnowBarcelona!
Jornada sobre Bitcoin i Moneda Virtual i Local a la UPF
En el context de l’activitat II Open Bitcoin Day @UPF, organitzada per la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la Universitat Pompeu Fabra (conjuntament amb les Facultats de Dret i Ciències Polítiques) i Barcelona Bitcoin Community, el dia 24 de febrer es van realitzar un seguit de xerrades en relació amb el paper del Bitcoin i les monedes virtuals i locals avui en dia (mira el vídeo resum de la jornada aquí).
El Bitcoin és una criptomoneda, moneda digital o virtual (per tant no s’imprimeix) que s’utilitza per fer pagaments digitals en euros, dòlars o qualsevol altre tipus de moneda. Va ser creada l’any 2009 i també es coneguda com la moneda d’Internet. El valor actual d’1 Bitcoin és d’aproximadament uns 393€. Tot i això, el seu valor presenta grans fluctuacions i varia molt ràpidament. Es poden obtenir els primers Bitcoins de manera senzilla, ja que existeixen pàgines que, per fomentar-ne el seu ús, en regalen; sinó, se’n poden aconseguir a través d’intercanvi de productes o serveis (per exemple, la pàgina web Bitmit, cases de subastes com Bitcoin o CoinDL). És una moneda que no pertany a cap Estat en particular i la falsificació de la qual n’és pràcticament impossible. Facilita l’anonimat i la gestió n’és descentralitzada, és a dir no hi ha un Banc Central que en controli el seu valor o la seva circulació (aquí). Tot i això, molts experts coincideixen en que fins ara no s’ha aconseguit fer arribar el Bitcoin a transaccions reals, com la compra de menjar, automòbils o habitatges; a més, ha presentat alguns dilemes de seguretat com ara l’atac a moneders o ordinadors infectats per poder fabricar monedes (aquí). La UPF va ser la primera universitat de l’Estat en instal·lar un caixer Bitcoin, al campus del Poblenou, amb l’objectiu de promoure la reflexió sobre el tema (aquí). Ara s’obrirà un segon caixer, al campus de Ciutadella.
Les monedes local o complementàries, en canvi, poden ser virtuals o físiques. Cada moneda local tindrà unes característiques diferents en funció de el seu objectiu i del seu àmbit d’aplicació. En general, són instruments emprats per les comunitats (un poble, per exemple) que pretenen el foment del comerç local, l’augment de circulació del diner en aquella àrea geogràfica o facilitar el crèdit entre les empreses, entre d’altres. La seva gestió no és descentralitzada com en el cas del Bitcoin, sinó comunitària. A Santa Coloma de Gramenet ja se n’està fent una prova pilot, amb un sistema de pagaments digitals, per internet i telefonia pròpies que pretenen millorar el teixit productiu de Santa Coloma, així com l’ocupació local. Els comerços i pimes que s’inscriguin al registre i emprin la moneda local, es beneficien de les compres realitzades per les entitats subvencionades, pels treballadors municipals, etc (aquí). L’Ajuntament de Barcelona també avança en la creació d’una moneda d’un estil semblant, coneguda popularment com la moneda ‘Colau’ (aquí).
La jornada del 24 de febrer va constar de quatre activitats diferents al llarg del dia. En primer lloc, es va realitzar un debat amb títol ‘La mort de l’efectiu tradicional?’, que va ser introduït pel degà de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials, Walter García-Fontes, i a la qual hi van participar Marcel Coderch (professor de la UPF i de la Barcelona GSE i expert en regulació), Susana Martín (Nova-innovació social), Xavier Foz (Roca Junyent Advocats) i Carlos Steinblock (BTC-Guardian). L’activitat central del II Open Bitcoin Day @UPF, després de l’hora de dinar, va anar a càrrec de Miquel Pavón (ATMs B.E.) i s’anomenava ‘Hand-on Bitcoin’. Es van cedir gratuïtament una petita quantitat d’euros en Bitcoins. Just després, l’estudiant de Doble Grau en Dret i ADE, Andrei Boar, va moderar un taller interactiu sota el títol de ‘Què es pot fer amb les monedes virtuals?’. Finalment, a les 18.30h, hi va tenir lloc una taula rodona en relació amb la moneda local a Santa Coloma de Gramenet, on hi van participar Montserrat Ballarín (professora de Dret de la UPF), Jaume Catarineu (de l’empresa Ubiquat), Lluis Muns (consultora Learning by Doing) i un representant de l’Ajuntament de Santa Coloma.
PCM Business Case Competition
Els estudiants de qualsevol de les Facultats i graus de la Universitat Pompeu Fabra tenen l’oportunitat d’inscriure’s al 1r ‘Business Case Competition’ organitzat per l’associació d’estudiants Pompeu Consulting Management, la qual tindrà lloc entre els dies 11 i 22 d’abril (primera ronda) i el dia 6 de maig (segona ronda).
L’activitat pretén introduir o ampliar els coneixements sobre consultoria a tots aquells qui n’estiguin interessats. No es demana cap tipus d’experiència prèvia ni haver cursat cap matèria en concret. La competició consta de dues fases: a la primera (no presencial) els equips hauran de resoldre un cas i fer arribar un Powerpoint als organitzadors a través del correu que se’ls indiqui; aquells equips que siguin seleccionats accediran a la fase final (presencial), on tindran unes 5 hores per resoldre un altre cas i després presentar-ne les conclusions davant del jurat. Durant aquesta darrera ronda, l’organització s’encarregarà de distribuir el dinar entre els participants per que puguin passar millor les hores de preparació. Al jurat hi haurà la presència de membres de la prestigiosa empresa de consultoria Boston Consulting Group (BCG) així com també d’alguns professors d’universitat.
Cada membre de l’equip guanyador s’endurà un premi en forma de val de fins a 100€ per al FNAC.
El registre per apuntar-s’hi estarà obert fins el dia 19 d’abril. Tan sols s’ha d’enviar un correu electrònic a management@pompeuconsulting.org on cal que hi constin els noms i els CVs dels tres membres de l’equip.
No t’ho perdis!
Enllaç a ‘Competition case’
http://www.pompeuconsulting.org/case-competition/
Per conèixer millor Pompeu Consulting Management
Arkyne Technologies, empresa cofundada per Alexandre Díez, alumne de la UPF, guanyadora del II Premi Manuel Arroyo 2016
L’empresa Arkyne Technologies cofundada per un alumne de la universitat Pompeu Fabra, Alexandre Díez, va rebre el segon premi dels Premis Manuel Arroyo 2016, lliurats el passat 25 de febrer a Mollet del Vallès.
Arkyne Technologies és una empresa que treballa en el sector de les clean tech i es dedica a desenvolupar projectes en innovació relacionats amb les energies sostenibles, les telecomunicacions, els videojocs i la intel·ligència artificial. Concretament, la tasca per la que han sigut premiats es centra en la generació d’electricitat a partir del procés de fotosíntesi de les plantes. En Pablo M. Vidarte, CEO i estudiant de La Salle, Javier Rodríguez, COO i estudiant de la UAB, Rafa Rebollo, CTO i estudiant Salle, i Alexandre Díaz, CBO i estudiant de la UPF son els cofundadors.
Els premis es convoquen per donar suport i promoure projectes empresarials cooperatius en l’àmbit de les Ciències de la vida, com també reconèixer les trajectòries professionals d’excel·lència d’exalumnes de l’Escola Manuel Arroyo i estimular la transformació, la cooperació i la innovació. Compten amb el patrocini de la Caixa d’Enginyers, la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya, Bankia, el Grup Integral Affectio, la Fundació Tr@ms, l’AMPA de l’Escola Sant Gervasi, l’Orquestra Simfònica del Vallès i Claranet; i amb la col·laboració del Grup Clade, l’Ajuntament de Mollet del Vallès i el diari Contrapunt.
Coneixem… BeMarkt
BeMarkt – Students’ Marketing Club és una associació de nova creació dins de la Universitat Pompeu Fabra, però amb un futur molt prometedor! Amb l’objectiu d’apropar el món del màrqueting als estudiants de la nostra Universitat, volem ampliar els coneixements del sector des d’un punt de vista pràctic, mitjançant l’organització d’activitats amb finalitats d’aprenentatge en aquest àmbit. Aquestes activitats estan principalment basades en xerrades i conferències per part d’experts, workshops, casos, debats i taules rodones, cursos i concursos, comentaris de pel·lícules i llibres… i tenen la intenció de promoure l’intercanvi d’idees, tot aportant una altra perspectiva del marketing.
Els membres pertanyents a BeMarkt som estudiants i recent graduats amb diferents perfils, compartint tots nosaltres una gran passió pel màrqueting, tant des de la Facultat d’Economiques i Empresarials com des de la de Facultat de Comunicació. Per aquesta raó, les activitats que es duen a terme al llarg del curs es realitzen repartidament entre els campus de Ciutadella i de Poblenou.
BeMarkt va néixer amb la finalitat de complementar les assignatures de màrqueting que estudiem a la Universitat, aportant un punt de vista totalment pràctic que aprofundeixi en tècniques específiques i modernes, com poden ser el neuromarketing, marketing online o temes de responsabilitat social corporativa en el departament de màrqueting de les empreses, entre d’altres.
Volem ajudar a que cada estudiant es desenvolupi personal i professionalment, amb activitats extracurriculars que li aportaran una nova visió sobre el màrqueting, la publicitat i l’empresa. Totes les activitats organitzades per BeMarkt tenen la intenció de participar en el creixement dels estudiants, iniciant als dels primers anys de grau en la matèria, o perfeccionant els seus coneixements, com és en el cas dels estudiants d’últim any. Volem ensenyar aquells conceptes que seran més útils pel futur de l’estudiant en el moment de sortir al món laboral i trobar una feina dins d’aquest departament. Les activitats realitzades enfoquen el màrqueting des del punt de vista professional i ètic, veient què és el que trobarem en les empreses un cop acabem l’etapa universitària, i adonant-nos de la utilitat que comporta tenir coneixements reals de màrqueting quan ens disposem a buscar una feina.
Des de BeMarkt volem que tota la comunitat universitària aprengui sobre màrqueting, sense cap tracte diferenciat per raó de graus, facultats o cursos. Totes les activitats que organitzem són gratuïtes i obertes a tots els estudiants que estiguin interessats; volem que tothom aprengui juntament amb nosaltres i ens agrada veure diversitat de perfils, ja que d’aquesta manera l’intercanvi d’idees serà molt més enriquidor.
Pàgina de facebook: facebook.com/BeMarktUPF
E-mail: bemarkt@upf.edu
Coneixem… UPF Entrepreneurship Society
Acte organitzat per l’associació UPF Entrepreneurship Society al Campus de Ciutadella. UPF ENTREPRENEURSHIP SOCIETY.
L’UPF Entrepreneurship Society és una organització dirigida per estudiants que fomenta l’esperit emprenedor en la comunitat universitària. Va ser creat per activar i potenciar els talents emprenedors que existeixen a Barcelona.
El nostre principal objectiu és promoure l’esperit empresarial i el desenvolupament de noves idees de negoci a la comunitat de la UPF. L’E-Society té la intenció de ser una plataforma des de la qual els nous projectes empresarials puguin créixer. Volem reunir als estudiants emprenedors i ajudar-los en el procés de fer de la seva idea i passió, un negoci rendible que valgui la pena. Així doncs la nostra missió és despertar l’esperit emprenedor inspirant, formant i connectant els estudiants amb l’ecosistema de les start-up.