La facultat millora el seu posicionament a tots els rànkings internacionals de qualitat acadèmica, i es prepara per seguir afrontant els nous reptes en un escenari de congelació del finançament públic

El passat mes de març va tenir lloc la Junta de la Facultat d’Economia de la UPF, durant la qual es vàren discutir els aspectes més rellevants de l’actualitat de la facultat, els mèrits i èxits assolits, els reptes existents i les principals dificultats que ara mateix existeixen. Des d’El Xarrup ens agrada poder informar a tota la comunitat universitària dels aspectes més rellevants que es van comentar en aquesta Junta, els quals us detallem en aquest post.

Tal com ja us vam anúnciar a l’anterior post d’El Xarrup, Economia i Econometria figuren a la 40ª posició al món i entre la 100 i la 150 en Comptabilitat i Finances (QS sectorial rankings). Tots els graus de la Facultat copen les primeres posicions a u-ranking.es

La Facultat, cada cop més estressada

El nombre mig d’alumnes per classe més elevat de la UPF encara que aquest curs ha millorat el grau d’optativitat, ja que s’ha passat del 2,8 del curs 2012-13 al 3,3 d’aquest curs 2013-14.

Captura de pantalla 2014-04-27 a les 21.35.53

El repartiment d’hores docents durant aquest curs 2013-14 reflectit a continuació:

Captura de pantalla 2014-04-27 a les 21.36.06

Cal fer notar que a les hores esmentades (siguin 16.888 o 18.426) no es consideren ni el treball de fi de grau (TFG) ni les tutories. A la normativa de la UPF sobre el còmput de hores de dedicació docent (HDD) es preveuen, per treball de fi de grau 10/3 HDD per cada TFG. Per la Facultat d’Economia serien 2.000 HDD (600+10/3). En la pràctica es disposa només, a hores d’ara, de 280 HDD. La gran qualitat i dedicació del responsable dels TFG, Walter Garcia-Fontes, salva la situació, però tampoc es poden fer miracles i la qualitat ha de ressentir-se inevitablementt.
També en l’organització de les tutories la Facultat ha tractat d’adaptar-se als recursos existents. En el curs 2013-14 s’ha implantat el sistema tutorial als dos primers cursos de tots els graus. Seguint la normativa de la UPF això representaria al voltant de 870 HDD i la implicació de tot el professorat a temps complert. A la pràctica es disposen de 150 HDD, i hi ha dues professores implicades: la vicedegana Ester Oliveras i Maria Gundín

Finalment, el pressupost pròpiament de la Facultat, després d’un quants anys consecutius de reduccions, enguany ha baixat el 33% respecte a l’any 2013.

La postura, i actitud, de la Facultat queda reflectida en el missatge enviat al gerent de la UPF, el 13 de febrer d’enguany: S’entén la necessitat de complir amb el pressupost, el curs passat i tots…retalls inevitables (becaris, suspensió plataforma intercanvis internacionals…) i si no hi hagués prou tornaríem a exàmens com els d’abans: dictats (article 135 de la Constitució, per exemple) o escrits a la pissarra. Cap Departament assabentat.

Captura de pantalla 2014-04-28 a les 0.09.35

Graduació sense graduats?

La UPF voldria unificar la cerimònia de graduació de post-graus i graus abans de que els primers tornessin als seus països. El 5 de juliol, per exemple.

Aquesta setmana s’ha tancat el Self-Evaluation Report per tal de tractar que la Facultat rebi el Certificate for Quality in Internationalization de l’European Consortium for Accreditation. Es tracta d’una prova pilot a Europa i la Facultat és la única que es presenta a Espanya. 40 pàgines, 31 annexes i moltes hores de feina que cal agrair a Àngel Gil (el nostre responsable d’intercanvis internacionals), Pau Fernández (Servei de Relacions Internacionals), la Secretaria de la Facultat, Macarena López de San Román (CQUID), Carmen Pérez (Rector’s Attaché for Linguistic Promotion) i Jordi Serret (Unitat d’Estudis, Planificació i Avaluació). El 13 de maig rebrem la visita d’avaluació.
També aquesta setmana s’han tancat els informes de seguiment dels títols que demana l’Agència de Qualitat Universitària de Catalunya i que constitueixen un requisit per acreditar les titulacions.Els Caps d’Estudis Libertad González, Elisa Alós, Gert Cornelissen i Joan Miralles (ECO, IBE, ADE i MGT respectivament) han lliurat 40-50 pàgines detallades a disposició de qui les vulgui consultar.

Congelació del finançament públic

Tampoc s’espera un escenari de competència per comparació en qualitat (amb preus regulats) entre universitats. La geografia continua sent el destí i res fa preveure que en aquests propers anys, una part, per mínima que fos, del finançament públic que rebin les universitats estarà relacionada amb la qualitat de la seva docència, la empleabilitat dels seus graduats o l’impacte i rellevància de la seva recerca i transferència de coneixement. Això sí continuarà l’estèril debat sobre organització i governança universitària; estèril fins que no es plantegi un canvi en l’esmentat grau de competència, i autonomia responsable, al que s’hauria de sotmetre a les universitats.

Consolidada l’ordenació docent podríem destacar tres reptes que la Facultat només pot abordar com a part de la UPF:

  • Adaptació al canvi tecnològic
  • Internacionalització encara més decidida dels seus estudis
  • Augment del finançament privat

Canvi tecnològic: El rector ha nomenat un delegat per cursos MOOC (Manel Jiménez) però en aquest terreny caldria un cert canvi organitzatiu que estimulés la inversió de temps necessària per arrancar un MOOC (assignació plurianual de docència, per exemple? Caldrà valorar-ho). Com fa temps que ve afirmant el vicedegà acadèmic sortint, Humberto Llavador, la càrrega dels estudiants ha passat a mesurar-se en termes de 25 hores de dedicació per ECTS i, en canvi, en la càrrega docent dels professors només es consideren les hores presencials; important obstacle al canvi.

Internacionalització: La internacionalització raonable pot venir del foment de dobles graus entre la UPF i una o dos universitats de prestigi amb certa densitat de relacions. S’està treballant ja en aquest sentit amb la idea de:

1) Rebre estudiants que cursarien aquí un any i rebrien una titulació UPF, un cop convalidats els seus tres anys d’estudi al país d’origen.

2) Enviar estudiants UPF per tal de que els seus primers tres anys fossin convalidats per un grau de la universitat de destí i rebessin un títol de la mateixa i/o estiguessin inscrits en un primer any de màster que la UPF convalidaria pel quart curs de grau.

De moment els dos contactes amb una prestigiosa universitat francesa i una prestigiosa universitat alamana xoquem amb que ells està disposats a admetre al programa Màster als nostres estudiants de grau amb tres cursos superats però la Facultat no pot respondre amb una oferta equivalent ja que els màsters que podrien interessar a les dues universitats esmentades depenen de la BGSE.

Finançament privat: Molt possiblement tindria mercat algun dels nostres graus adreçat fonamentalment a estudiants extracomunitaris que pagarien una matrícula que cobriria costos i permetria becar a estudiants comunitaris. Tal com passa amb el canvi tecnològic el principal problema –sense menysprear encaix reglamentari- és organitzatiu: com incentivar un o dos professors a esdevenir ‘productors’ del nou grau en un context acadèmic que valora negativament aquesta mena de dedicacions.

Redenominació de dues assignatures dels plans d’Estudi d’Economia, ADE, IBE i Ciències Empresarials-Management

  1. Sector Públic I /Public Sector I passaria a anomenar-se Fonaments d’Economia Pública/ Principles of Public Economics.
  2. Sector Públic II /Public Sector II passaria a anomenar-se Economia Pública Aplicada/Applied Public Economics.

L’objectiu de la redenominació és descriure’n millor el contingut. Sector públic I planteja els aspectes normatius. Sector públic II, els positius. La primera s’ancora amb la teoria de l’economia del benestar; la segona amb la pràctica de l’estat social. Sector públic I té com a referent d’exemplificació els països i sistemes amb aspecte ample.  Sector públic II conté referències a Catalunya i al conjunt de països de la OCDE. La primera s’identificava històricament amb teoria de la hisenda pública; la segona amb l’empirisme de la Hisenda pública ‘espanyola’.

També es demana ampliar els plans d’estudi d’IBE i de Ciències Empresarials-Management amb algunes assignatures existents en els altres graus de la Facultat.

Captura de pantalla 2014-04-27 a les 23.07.23

Criteris de baremació per a la fase 1 del procés d’admissió per a estudiants amb estudis universitaris iniciats (100 crèdits reconeguts)

La Cap de Secretaria, Cristina Gorgues va comentar, a la Junta de Facultat, que a partir de l’experiència d’altres cursos amb la convocatòria d’admissió per a estudis iniciats amb 100 crèdits reconeguts, el degà plantejava la possibilitat de que amb aquest col.lectiu es fés una valoració en la que els resultats acadèmics  obtinguts en l’expedient universitari iniciat peséssin més que la nota d’accés a la universitat.

Un cop presentada una proposta al degà i tenint en compte que la normativa no permet descartar totalment els 5 punts de la nota d’accés a la universitat ni aplicar major puntuació de 5 a l’afinitat i adequació acadèmica, el degà va decidir ratificar els criteris fets servir fins ara. Criteris de baremació per a la fase 1 del procés d’admissió per a estudiants amb estudis universitaris iniciats (100 crèdits reconeguts).

I, per acabar, en el torn obert de preguntes…

Els estudiants Mireia Salazar i Fernando Gilabert, tot reconeixent que hi ha molts temes per millorar a la Facultat, accepten que s’han produït millores en àrees clau com les d’intercanvis internacionals i pràctiques en empreses. Fan tanmateix una menció expressa en relació a una antiga reivindicació seva tingui compliment el curs 2014-15 amb la incorporació a l’oferta docent d’una assignatura sobre Història de les Doctrines Econòmiques a càrrec del professor emèrit Josep M. Vegara.

Així doncs, aquesta és la informació més rellevant de la passada Junta de la Facultat d’Econòmiques, la qual és pública i està a l’abast dels estudiants; i és per això que des d’el Xarrup us la hem volgut fer arribar de manera clara i sintetizada. Esperem que us hagi resultat d’interès!

Anuncis

Etiquetes: , ,

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: