Entrevista a Teresa Monllau

Teresa Monllau és professora de comptabilitat a la Facultat d’Economia de la UPF. A més, és responsable de les pràctiques que fan els alumnes al món laboral. Ens parla sobre el jovent, la Facultat i les expectatives de futur. A més, no us perdeu el que demanen les empreses dels joves que acaben de sortir de la Facultat.

En la darrera EPA es mostra que el 52% dels menors de 25 anys no tenen treball. Com veus el futur del jovent?

Els joves que tenen formació ho tenen molt millor que els joves sense formació. L’estudi que ha realitzat l’Agencia per la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU): Universitat i Treball a Catalunya 2011 conclou que un 89% de les persones graduades estant treballant tres anys després d’haver acabat els estudis i que el 85% de les persones ocupades treballen a temps complert i el 85% desenvolupa funcions de nivell universitari. Compari aquestes dades que li he presentat amb les dades a les que vostè ha fet referència i tregui’n conclusions.

Creus que ara mateix un major nivell d’estudis garanteix un millor futur?

Les dades ho diuen. Les persones que tinguin un major nivell d’estudis tindran més possibilitats de treballar que els altres. L’única alternativa possible pel jovent és una bona formació, però també hem de tenir en compte que això no vol dir una acumulació de títols. S’han d’aprofitar els estudis que s’estan realitzant. La finalitat de l’estudiant no ha d’esser aprovar sinó aprendre. L’aprenentatge no s’aconsegueix solament amb l’estudi dels apunts donats pel professor. Cal anar més enllà. Tot procés d’aprenentatge requereix un procés estudi, anàlisi, reflexió. Aquest procés no finalitza amb l’obtenció del títol sinó que està present durant tota la vida laboral.

 Què recomanes als teus alumnes?

En primer lloc m’agradaria que entenguessin que sense esforç és difícil aconseguir qualsevol objectiu. Per tant el primer que recomano és que desenvolupin l’esperit de treball. En segon lloc que es preocupin per aprendre. Aprendre no vol dir aprovar un examen sinó que implica moltes més coses: llegir, relacionar, preguntar, observar…. En tercer lloc és important tenir un esperit crític. En el dia a dia de qualsevol feina crec que és molt important tenir capacitat resolutiva i de gestió i saber treballar en equip.

Aproximadament un 70% dels estudiants que tenim fent pràctiques en empresa, s’acaben quedant a l’empresa

Una de les majors esperances d’aquells que acaben els estudis és pensar que en les pràctiques podran obtenir un lloc de treball. És veritat, una llegenda urbana o tot està condicionat per l’actual context econòmic?

Les empreses estan interessades en els alumnes en pràctiques per raons diverses, però una cosa està clara: durant el període de pràctiques, les empreses serioses inverteixen temps i recursos en formar a l’estudiant. Per tant, una de les possibilitats és que l’estudiant en pràctiques acabi ocupant un lloc en l’organigrama de l’empresa. No li puc donar dades oficials, però aproximadament a un 70% dels estudiants que tenim fent pràctiques en empresa, s’acaben quedant a l’empresa.

La Universitat Pompeu Fabra creu que és important apostar per les pràctiques en empresa i ha creat, fa temps, l’Oficina d’Inserció Laboral (OIL). A més a més, aquest any, la Universitat ha firmat un conveni amb la Generalitat, en el que també hi participen les Cambres de Comerç Catalanes, per desenvolupar un sistema de gestió de les Pràctiques en Empresa.

Si hi ha un vincle, Universitat-Empresa s’afavoreix que la universitat i la societat treballin plegat i s’aprofitin les sinergies que comporta aquesta unió.

Què demanen les empreses dels joves que surten ara de la Universitat?

Això depèn del tipus d’empresa i del lloc que es vulgui cobrir. Però fa un temps que vam fer un estudi sobre el que demanaven les empreses als nostres estudiants i els resultats van ser els següents:

– Capacitat d’aprenentatge.

– Capacitat per treballar en equip.

– Iniciativa i esperit emprenedor.

– Compromís ètic.

El teu currículum i ‘working papers’ mostren molts estudis teòrics i empírics. Creus que la investigació pot ser una bona sortida actualment?

Un dels aspectes al que més afecten les retallades és a la investigació. Actualment, joves que havien començat a investigar han hagut d’abandonar, ja que no hi ha pressupost per a poder pagar-los. Si ara vols optar per la investigació crec que ho tens molt difícil.

Que transmeten les empreses que reben estudiants de pràctiques: estaven millor preparats abans o ara?

Jo rebo les avaluacions que fan els tutors a les empreses on realitzen pràctiques els nostres estudiants. El 99% de les avaluacions són positives o molts positives. També hi ha empreses que insisteixen en agafar als nostres alumnes ja que els estudiants que han tingut en pràctiques en el passat els hi ha funcionat molt bé. Per tant, no sé com estaven els estudiants d’abans però sembla ser que la preparació dels estudiants d’ara és bona.

Anuncis

Etiquetes: , ,

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: